Ostaminen ulkomaiselta yritykseltä on nykyään arkipäivää. Tuotteet, joita ei ole saatavilla Suomessa, ovat nyt muutaman klikkauksen ulottuvilla. Usein ajatus maiden risteävistä kuluttajansuojista, tullauksesta ja tuoteturvallisuusmääräyksistä saattaa tuntua haastavalta. Pääsääntöisesti ulkomaisesta nettikaupasta yksityiseen käyttöön ostaminen on helppoa ja sujuvaa. Muutamasta asiasta on hyvä kuitenkin olla tietoinen.

EU-maiden kaupoissa kuluttajanoikeudet vaihtelevat, ja EU:n ulkopuolisissa maissa voivat oikeudet olla hyvinkin toisenlaiset kuin Suomessa. On siis hyvä selvittää esimerkiksi myyjän verkkosivuilta, voiko tuotetta palauttaa, korvataanko virheellinen tuote tai tuleeko näistä kustannuksia ostajalle. Oletko tietoinen, että tilaaja on aina vastuussa esimerkiksi tuontirajoituksien määräysten noudattamisesta? Rajoitukset voi kuitenkin tarkistaa kätevästi tullin nettisivuilta. EU:n ulkopuolisista maista tilattavat tavarat eivät välttämättä täytä EU:n ja Suomen tuoteturvallisuusmääräyksiä.

Ostoksia maksettaessa kiinnitä huomiota verkko-osoitteen alkuosaan yläpalkissa. Jos sen eteen on ilmestynyt lukko, se tarkoittaa, että http on muuttunut https:ksi eli yhteys on suojattu. Silloin maksaminen on turvallista.

Maksukorteista suositellaan luottokorttia. Sillä maksettaessa voit vaatia maksunpalautusta kuluttajansuojalain 7 luvun 39 §:n nojalla luottokorttiyhtiöltä, mikäli tavaraa ei toimiteta tai se on virheellinen. Ulkomailta tehtyihin ostoksiin sovelletaan kuitenkin pääsääntöisesti ostomaan lakeja, ja se voi mutkistaa maksunpalautusta. Euroopan unionin alueella ongelmatilanteisiin apua antavat kuluttajaviranomaiset.