Identiteetti- ja korttivarkauksien vuoksi nettikaupan asiakkaat haluavat tuntea olonsa turvallisiksi jo ennen ostopäätöksen tekoa. Kuluttajille on erilaisia välineitä ja nettisivuja turvallisen verkkokaupan tunnistamiseksi, esimerkiksi verkkokauppa-apuri Howard, joka on kuluttajan käytettävissä ilmaiseksi.

Nettikaupan perustajalle on useita vaihtoehtoja luoda turvallinen maksujärjestelmä omaan kauppaansa.

Turvallisia maksujärjestelmiä suomalaisille verkkokaupoille tarjoavat mm. monipuolinen Suomen Verkkomaksut-palvelu, kivijalkakaupan kauppatapaa jäljittelevä Maksuturva, ja skandinaavinen laskutuspalvelu Klarna. Näiden järjestelmien uudelleenohjaus SSL-salatulle sivulle on merkki kuluttajalle turvallisesta verkkokaupasta.

Kansainvälisille vesille suuntaavalle yrittäjälle sopii maailman laajimmin käytetty maksujärjestelmä PayPal tai WooCommerce, joka toimii WorldPress-alustoilla. Euroopan kuluttajakeskuksen nettisivuilta saa lisätietoja Eurooppaan suuntautuneen verkkokaupan kuluttajasuojasta ja turvallisuussäännöistä.

Lähtökohtaisesti turvallisuus on taattu palveluissa, jotka siirtävät maksunkäsittelyn pois verkkokaupan sivuilta erilliseen, suojattuun yhteyteen. Näin vastuu kaupasta ja esimerkiksi mahdollisista tietojen kaappauksista siirtyy maksupalvelulle. Yksittäiset tiedot kannattaa silti tarkistaa sopimuksesta.

Kuluttajat suosivat postiennakkoa, laskua ja pankkien verkkomaksuja sekä luottokortteja. 43 % kuluttajista kokee verkkopankissa maksamisen miellyttävimmäksi tavaksi maksaa ostoksensa verkossa. Tuttu tarkoittaa turvallista, ja monipuoliset maksuvaihtoehdot takaavat asiakkaalle luottavaisen mielen verkkokaupan kassalla, etenkin jos vaihtoehtojen joukossa on uudempia ja tuntemattomampia maksutapoja. My cashflow-verkkokauppaohjelman Johdanto verkkokauppaan–oppaan mukaan yritysten välisissä kaupoissa maksu- ja toimitustapoina käytetään mieluiten useimmiten laskua.

Jokaisen verkkokauppiaan on hyvä perehtyä kuluttajansuojaan ja muihin lakiehtoihin ennen kauppansa avaamista.